Bijbelstudies
- Maar eerst de kaper uit de cockp...
- Bruggenhoofd
- Blijdschap kwijt
- Kijk met Kerstmis verder dan de ...
- Het leven van Abraham
- Het huis van God
- De Tabernakel - De gemeenschap m...
- Openbaringen uit de Openbaring...
- ADVENT
- REVOLTE - Een studie over 1 Samu...
- 10 Redenen waarom wij bidden...
- De tijdperken en gebeurtenissen ...
- Een koningin gezocht
- 10 Redenen waarom God mens werd...
- Een allernieuwst testament...
- De betekenis van kerstmis...
- Het Wonder Van Het Pinkstergebeu...
- Het Wonder Van Het Pinkstergebeu...
- Verkondigt alle landen
- Leven uit de rechtvaardigmaking...
- Leviticus
- Een vreemd antwoord
- Is dat nu een God van liefde...
- MATTHEUS
- JOHANNES 3:16
- De feesten des HEREN
- Goddelijke geheimen uit Galaten...
- De gouden keten
- Getuige worden van Zijn opstandi...
- Pasen - en dan
- Hij is het
- Consequenties van het grote kers...
- Flakkerende kaarsjes of een vlam...
- KERSTFEEST - maar nu eens een ke...
- Is het geen waanzin om te zingen...
- Kerstfeest: Oorlogfeest! (1968)...
- ADVENT - In het licht van het ni...
- Voor die engelen was het maar ge...
- ADVENT - En het geheim van een a...
- Opwekkingen in de bijbel Hizkia...
- Ezra - opwekkingen in de bijbel...
- Hemelvaart - Het machtige feest ...
- Pinksteren en de gemeenschap van...
- Pinksteren en de gemeenschap van...
- Redding of Roeping
- Hemelvaart - De grootste der chr...
- Hemelvaart - Christus leeft in m...
- Hemelvaart - Een mens op Gods Tr...
- Hemelvaart - De verheerlijkte He...
- De Beker
- De Tabernakel
- De toekomst begint vandaag!...
- Judas en ik...
- Mozes, een teleurgesteld man...
- Kerstfeest en onze frustraties!...
- Het geloof van Herodes!...
Bijbelstudie: ADVENT - In het licht van het nieuwe Jeruzalem
Is het niet machtig dat we na bijna 2000 jaar, bij elke volgende kerstfeestviering, weer grotere diepten en een grotere volheid van betekenis mogen ontdekken in dat Kindje in de kribbe?!
Verband tussen Zijn geboorte en de heilige stad
Ditmaal willen we gaan zien welke een stralende betekenis Advent krijgt, wanneer we dat bezien in het licht van het nieuwe Jeruzalem. Misschien hebt u nooit verband gelegd tussen die twee.? Wij leggen altijd verband tussen Jezus' geboorte en Zijn verzoenend sterven aan het kruis, maar nooit tussen Zijn geboorte en de heilige stad. Die twee liggen ook zo ver uit elkaar! Op de eerste bladzijde van het Nieuwe Testament zien we Jezus' geboorte, daarna Zijn leven en dienst, Zijn dood en opstanding, Zijn Hemelvaart en verheerlijking, Zijn uitstorten van de Heilige Geest en Zijn bouwen door twintig eeuwen heen. Pas aan het eind, op de laatste bladzijden, zien we het nieuwe Jeruzalem.
Een klein voorbeeld
Laten we een klein voorbeeld geven om duidelijk te maken waarom we verband leggen tussen de geboorte van Jezus en de lichtstad. Veronderstel dat we aan iemand een zaadje tonen van een heel bijzonder mooie bloem. Maar hij komt er niet van onder de indruk, hij ziet er weinig in. Hoe kunnen we hem dan bewijzen welk een prachtige bloem dat zaadje wel bevat? Eenvoudig weg door dat zaadje te planten en hem te tonen wat er uit voortkomt! En hoe zouden we een nog grotere indruk kunnen geven van de buitengewone schoonheid van deze bloemensoort? Dat zou kunnen door in de jaren daarop het nieuwe zaad dat we verkregen, uit te zaaien en er een schitterend bloemperk van te maken.
Van zaadje tot schitterend bloemperk
Nu willen we Jezus, bij Zijn geboorte in deze wereld, even vergelijken met het genoemde zaadje. Hij groeide op als mens en werd een 'prachtige bloem' die de schoonheid van Gods wezen, Gods karakter openbaarde. Na Zijn dood en opstanding en verheerlijking heeft Jezus Zich 'vermenigvuldigd'. Het nieuwe Jeruzalem, Zijn Gemeente in de voleinding, is dan het schitterende bloemperk dat uit dat oorspronkelijke zaadje is voortgekomen.
Een dubbel symbool
Het is jammer dat het nieuwe Jeruzalem zo dikwijls wordt voorgesteld als de hemel. Maar zelfs een oppervlakkig lezen van Openbaring 21 is voldoende om ons te doen inzien dat dit onjuist is. De lichtstad is niet de hemel, maar daalt wel uit de hemel neer. En zoals in Openbaring 17 de valse kerk voorgesteld wordt door het dubbele symbool van de vrouw en stad: de hoer Babylon, zo wordt de Gemeente in de voleinding eveneens voorgesteld als vrouw en stad: de Bruid en het nieuwe Jeruzalem.
Openbaring van Zijn karakter
Omdat de Gemeente in de voleinding bestaat uit mensen die naar Christus' beeld zijn veranderd, is zij één machtige, heerlijke openbaring van Zijn karakter en wezen. En als er in Openbaring 21:24 staat: ... de volken zullen bij haar licht wandelen ... , betekent dit dat de volken in het komende Rijk, God en Christus zullen leren kennen door die openbaring van de Gemeente!
Het oorspronkelijke Zaadje
Als we nu de symboliek van de lichtstad bestuderen — en we willen dat zo dadelijk een heel klein beetje gaan doen — dan blijkt daar een enorme volheid en rijkdom in te liggen. In al die volheid en in al die rijkdom is er echt niets, dat niet te vinden was in dat oorspronkelijke zaadje: het Kindje van Bethlehem. Het zal nu duidelijk worden waar we heen willen met: Advent in het licht van het nieuwe Jeruzalem! We willen naar dat schitterende bloemperk, de lichtstad, kijken om een klein beetje te gaan begrijpen wat er allemaal wel verborgen lag in dat oorspronkelijke Zaadje in Bethlehems stal. Laten we dan enkele teksten nemen uit Openbaring 21:9,10. En er kwam één van de zeven engelen ... en hij sprak met mij, zeggende: Kom hier, ik zal u tonen de bruid, de vrouw des Lams. Hieruit blijkt duidelijk dat wat Johannes te zien zal krijgen niet is, zoals gezegd: de hemel, maar de Bruid des Lams. En hij voerde mij weg in de geest op een grote en hoge berg en toonde mij de heilige stad, Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God ...
Woestijn
In Openbaring 17 wordt aan Johannes de grote hoer, het grote Babylon getoond vanuit een woestijn, vanuit een droge, dorre vlakte.
Berg
Om echter de Bruid te zien, moet hij - in de geest — op een grote en hoge berg worden gebracht. Alleen vanuit dat verheven standpunt kan het geheimenis van de Gemeente worden gezien.
En geldt ditzelfde ook niet van Jezus? Miljoenen mensen zullen in deze kerstmaand om versierde bomen zitten, bij kaarslicht, en kijken naar het Kindje in de kribbe. Maar hoevelen — of moeten we zeggen: hoe weinigen — zullen door al die uiterlijke entourage van stalletjes, herdertjes, engeltjes en wat er nog bij komt, hoevelen vragen we, zullen door dat alles heen in de geest in dat Kind werkelijk iets aanschouwen van de onpeilbare diepten van de eeuwige Godheid?!
Toen Petrus iets begon te zien van wie Jezus was, was Jezus' commentaar: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is. Mattheüs 16:17.
Openbaring 21:10-13
... en toonde mij de heilige stad... Openbaring 21:10.
Dit is de eerste kwalificatie die ons van de stad, dus van de Gemeente in de voleinding, wordt gegeven. Alleen al over dit machtige woord heilig zou een boekdeel te vullen zijn. Het betekent oneindig veel meer dan 'alleen maar' zondeloos. Zondeloos is negatief, heilig is positief. God is heilig in geheel Zijn wezen en karakter. ... weest heilig, want Ik ben heilig; zegt God tegen Mozes in Leviticus 11:44. De heilige stad is dan ook een wondermooie beschrijving van de Gemeente. En deze heiligheid heeft zij alleen maar van Hem, van wie de engel tegen Maria zei: ... daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden. Lucas 1:35. Als we naar de heiligheid van de stad kijken, zien we niets anders dan een afstraling van de heiligheid van Hem, die als het heilige in Bethlehem werd geboren.
... de heilige stad, Jeruzalem ... (vers 10)
Maar waarom wordt voor de Gemeente het beeld van een stad gebruikt? En nog wel van een koninklijke stad, de hoofdstad Jeruzalem? Het woord stad houdt de gedachte in van een groep mensen die met elkaar een aparte eenheid vormen. En dat niet zo maar van een willekeurige stad wordt gesproken, van bijvoorbeeld Dan of Beerseba, maar van de koninklijke stad, de hoofdstad, vindt hierin zijn oorzaak, dat de Bruidsgemeente Gods regeringscentrum, Zijn hoofdstad zal zijn in het komende Rijk. De Gemeente echter, dankt haar koninklijke status alleen aan Hem, die kwam om Koning te zijn. In haar zien wij een weerspiegeling van heel het koninklijke karakter van dat Kindje in de stal!
Zijn koningschap
Zijn wij eigenlijk niet te weinig doordrongen van het feit dat Hij, die in de kribbe lag, niet 'slechts' de Heiland der wereld was, maar tevens en bovenal haar rechtmatige Vorst?! Wij zien Hem graag als onze Redder, die kwam om ons van onze zonden te verlossen, maar Hij is nog zo oneindig veel meer! Het is waar dat Hij kwam om ons te verzoenen met de Vader, maar wat heeft de engel bij de aankondiging van Zijn geboorte niet een nadruk gelegd op Zijn Koningschap! Deze zal groot zijn en Zoon des Allerhoogsten genoemd worden, en de Here God zal Hem de troon van zijn vader David geven, en Hij zal als koning over het huis van Jakob heersen tot in eeuwigheid, en zijn koningschap zal geen einde nemen. Lucas 1:32,33. Nooit zijn deze woorden zo actueel geweest als op dit moment! Alles in de wereld, alles in het Midden-Oosten in het bijzonder, wijst erop dat Hij staat te komen om over het huis van Jakob te heersen! En ook in de woorden van Maria, van Zacharias, van de engelen: ... vrede op aarde ... , van Simeon en van de profetes Anna, zijn er heenwijzigingen naar of zinspelingen op dat komende Rijk, waarin dat Kindje in de kribbe straks — wie weet spoedig — de scepter zal zwaaien!
Symbool van volmaakte heerschappij
Aan Zijn koninklijke waardigheid, aan de koninklijkheid van Zijn wezen worden wij herinnerd, wanneer wij kijken naar de koninklijke status van Zijn heerlijke Koningin: het nieuwe Jeruzalem. Deze koninklijkheid komt ook tot uitdrukking in het veelvuldig gebruik van het getal twaalf - symbool van volmaakte heerschappij - in verband met de stad. Twaalf poorten, twaalf engelen, twaalf stammen, twaalf fundamenten, twaalf apostelen, twaalf stadiën, twaalf edelgesteenten, twaalf paarlen en de 144 (=twaalf x twaalf) el. En heel die koninklijke heerlijkheid lag verborgen in dat zaadje in Bethlehems stal! En hebben de Wijzen uit het Oosten ook niet de vraag gesteld: Waar is de koning ... ? Mattheüs 2:2.
... nederdalende uit de hemel, van God; (vers 10)
Uiteraard wordt hier niet iets geografisch bedoeld. Kilometers hebben er niets mee te maken — het gaat om de hemelse en Goddelijke oorsprong, het hemelse en Goddelijke van de Gemeente. Alweer een onderwerp om een boekdeel mee te vullen.
De hemelse aard van de Bruid herinnert ons echter alleen maar aan de hemelse aard van Hem, die in Bethlehem werd geboren. Vooral in het Johannes evangelie komt dit sterk tot uiting. In Johannes 6:38,42,51 en 58 zegt Jezus dat Hij uit de hemel is nedergedaald. Maar in Johannes 6:33 en 50 spreekt Hij van het brood, dat uit de hemel nederdaalt, in de tegenwoordige tijd. In de grondtekst staat er zelfs letterlijk: nederdalende, dus nog steeds bezig neder te dalen. In Johannes 3:31 staat letterlijk: De van boven komende, is boven allen en de uit de hemel komende, is boven allen. Achter deze woorden ligt een machtige, diepe, geestelijke betekenis. Door Jezus heen was er een doorstroming, een voortdurende doorstroming van leven en kracht uit de onzichtbare wereld die we hemel noemen. Jezus is in Bethlehem geboren om door Zijn eigen Godmenselijk wezen heen de krachten van de andere wereld tot ons te laten stromen.
... en zij had de heerlijkheid Gods ... (vers 11)
Van het kindje in de kribbe zeggen we zo dikwijls, dat Hij de heerlijkheid van de hemel heeft verlaten om tot ons zondige mensen neer te komen. Dat mag waar zijn, maar het is evenzeer waar, dat Hij in Zijn eigen wezen de heerlijkheid meebracht! Als van de Koningin wordt gezegd: ... zij had de heerlijkheid Gods, dan gold dat van de Koning Zelf reeds toen Hij nog hulpeloos in de kribbe lag, al was die heerlijkheid toen nog in Zijn innerlijke wezen verborgen. Vele jaren later, op de berg der verheerlijking, werd iets van die heerlijkheid naar buiten toe openbaar. Straks, als Hij weerkomt, zal die heerlijkheid ten volle worden gezien. Voor het moment echter gaat het ons hierom dat de heerlijkheid Gods verhuld lag in Jezus, in de stal!
... en haar glans geleek op een zeer kostbaar gesteente, als de kristalheldere diamant. (vers 11)
Let eens op deze veelzeggende woorden: glans, een zeer kostbaar gesteente, diamant en kristalhelder. Dat woord glans - Grieks: phooster — komt elders alleen nog maar voor in Filippenzen 2:15, waar het vertaald wordt met: ... lichtende sterren ... En wat heeft dat Kind van Bethlehem later niet een glans verspreid in de wereld, wat was het niet een lichtende ster ... te midden van een ontaard en verkeerd geslacht. Neem ook eens dat woord kristalhelder. Wat is ook dat niet een wondermooie beschrijving van het karakter van onze Heiland. Wat een tegenstelling met ons mensen, waarin nog zoveel kan voorkomen dat wazig en troebel en ondoorzichtig is.
En zij had een grote en hoge muur ... (vers 12)
Een muur spreekt van afscheiding. We zagen hoe Jezus hemels was in geheel Zijn wezen, Hij behoorde tot een geheel andere wereld dan de aardsgezinde mensen om Hem heen. Hij kon zeggen tot de Joden: Gij zijt van beneden, Ik ben van boven; gij zijt van deze wereld, Ik ben niet van deze wereld. Johannes 8:23. Er was werkelijk een enorm grote en hoge muur tussen Hem en de mensen temidden van wie Hij verkeerde.
Neem ook eens dat woord in Hebreeën 7:26. Immers, zulk een hogepriester hadden wij ook nodig: heilig, zonder schuld of smet, gescheiden van de zondaren en boven de hemelen verheven; ... In deze ene tekst vinden we de heilige stad, het kristalheldere en tevens de muur: gescheiden van de zondaren. Als echter de muur genoemd wordt, volgt er pal op:
... en zij had twaalf poorten ... (vers 12)
Terwijl de muur spreekt van scheiding, spreken de poorten van toegang. Eén van de mooiste dingen in het leven van onze Heer was dan ook wel dit, dat Hij voortdurend openstond voor de mensen. De tollenaren en zondaren werden door Hem aangetrokken. Terwijl de Farizeeën een muur van eigengerechtigheid zonder poorten om zich heen hadden opgetrokken, stonden bij Jezus 'de poorten' open voor iedereen. Hij werd er zelfs van beschuldigd een vriend van tollenaars en zondaars te zijn. Mattheüs 11:19.
Naar het oosten waren drie poorten en naar het noorden drie poorten en naar het zuiden drie poorten en naar het westen drie poorten. (vers 13)
Hieruit blijkt de universele gerichtheid van de stad. En is dat Kindje in Bethlehem ook niet de universele Mens, de Zoon des mensen geworden?! Hij had Zijn 'poorten' niet naar één richting geopend, maar naar alle richtingen gelijk. Oost en west, noord en zuid, ontmoeten elkaar in Hem!
Nog veel meer
Het zou nu te veel zijn om nog iets te zeggen over het getooid en versierd zijn, over de tent, over de bron, over het beërven en het zoon zijn, over de fundamenten, over de gouden meetstok, over de vorm en maten van de stad, over de bouwstof van haar muur, over de edelgesteenten en de paarlen, over de straat, over het doorschijnend glas, over de tempel en de verlichting, over het boek, over de rivier en het helder als kristal zijn, over de troon, over het geboomte en de bladeren en over nog zo veel meer dat ons allemaal iets te zeggen heeft van de Goddelijke volheid, die verhuld lag in het Kindje in de kribbe.
En hoe meer we ons in deze symboliek verdiepen, hoe meer we in de schitterende pracht van deze bloementuin de heerlijkheid van het oorspronkelijke zaadje gaan zien! ... de stad was zuiver goud ... Openbaring 21:18.
Het geheim
Het geheim van een blij en gezegend kerstfeest is in het kort: een volkomen nieuw besef van de rijkdom, de volheid, de heerlijkheid van onze Here Jezus Christus, destijds het Kind in de stal en nu de verheerlijkte God-Mens op de troon van het heelal.
Een machtig kerstfeest
Willen we de Heilige Geest de kans geven om ons iets van Zijn volheid te tonen? Dan moeten we ons in de geest laten brengen op een grote en hoge berg. Als we dat doen, beleven we een machtig kerstfeest.
Sidney S. Wilson
« vorige bijbelstudie — volgende bijbelstudie »