Bijbelstudies
- Maar eerst de kaper uit de cockp...
- Bruggenhoofd
- Blijdschap kwijt
- Kijk met Kerstmis verder dan de ...
- Het leven van Abraham
- Het huis van God
- De Tabernakel - De gemeenschap m...
- Openbaringen uit de Openbaring...
- ADVENT
- REVOLTE - Een studie over 1 Samu...
- 10 Redenen waarom wij bidden...
- De tijdperken en gebeurtenissen ...
- Een koningin gezocht
- 10 Redenen waarom God mens werd...
- Een allernieuwst testament...
- De betekenis van kerstmis...
- Het Wonder Van Het Pinkstergebeu...
- Het Wonder Van Het Pinkstergebeu...
- Verkondigt alle landen
- Leven uit de rechtvaardigmaking...
- Leviticus
- Een vreemd antwoord
- Is dat nu een God van liefde...
- MATTHEUS
- JOHANNES 3:16
- De feesten des HEREN
- Goddelijke geheimen uit Galaten...
- De gouden keten
- Getuige worden van Zijn opstandi...
- Pasen - en dan
- Hij is het
- Consequenties van het grote kers...
- Flakkerende kaarsjes of een vlam...
- KERSTFEEST - maar nu eens een ke...
- Is het geen waanzin om te zingen...
- Kerstfeest: Oorlogfeest! (1968)...
- ADVENT - In het licht van het ni...
- Voor die engelen was het maar ge...
- ADVENT - En het geheim van een a...
- Opwekkingen in de bijbel Hizkia...
- Ezra - opwekkingen in de bijbel...
- Hemelvaart - Het machtige feest ...
- Pinksteren en de gemeenschap van...
- Pinksteren en de gemeenschap van...
- Redding of Roeping
- Hemelvaart - De grootste der chr...
- Hemelvaart - Christus leeft in m...
- Hemelvaart - Een mens op Gods Tr...
- Hemelvaart - De verheerlijkte He...
- De Beker
- De Tabernakel
- De toekomst begint vandaag!...
- Judas en ik...
- Mozes, een teleurgesteld man...
- Kerstfeest en onze frustraties!...
- Het geloof van Herodes!...
Bijbelstudie: Mozes, een teleurgesteld man
Exodus 2, 3 en 4.
Een volkomen mislukt leven.
Zou er ooit iemand geweest zijn, die een diepere teleurstelling beleefd heeft dan Mozes?
Hij, die geschitterd had aan het hof van de Farao, bevindt zich nu als een balling en arme schaapherder in een vreemd land. Zijn zo goed bedoelde poging om Israël te bevrijden was jammerlijk mislukt. Het scheen dat God hem volkomen in de steek had gelaten, terwijl hij nog wel zo'n groot geloof had gehad.
De geweldige offers die hij gebracht had, schenen voor niets te zijn geweest.
Hij, die zo veel had kunnen presteren aan het Egyptische hof, moest nu vee hoeden.
Het contact met alle verwanten was verbroken. Hij was een balling onder vreemden.
Kunnen we ons voorstellen wat het allemaal betekend moet hebben voor een geestelijke en lichamelijke krachtfiguur als Mozes om zó zijn levensdagen te slijten?
Wat moet het geweest zijn voor hem, die zo gewend was om op te gaan in de bonte afwisseling van het leven in de stad en aan het hof, om nu, dag in dag uit, jaar in jaar uit, daar buiten in de stilte der eenzaamheid, overgeleverd te zijn aan zijn eigen gedachten en het knagende verdriet over het grote fiasco: de mislukking van heel zijn levenswerk.
En dan te bedenken welke geweldige offers hij gebracht had om God te dienen en zijn volk te redden.
De prijs die hij betaald had.
Hoe hadden Mozes' vrienden en medestudenten aan het hof hem destijds benijd om zijn uitzonderlijke positie: de zoon van Farao's dochter! En wat heeft zijn weigering om langer zo te heten grote consequenties met zich meegebracht:
Hij had zijn besluit kenbaar moeten maken, zodat iedereen erover gepraat had.
Hij had de prinses, die hem het leven gered had, heel diep gegriefd.
Hij had de indruk gewekt zeer ondankbaar te zijn tegenover zijn weldoenster.
Hij had een schitterende toekomst, misschien wel de troon, prijsgegeven voor het doel.
Hij had allerlei mogelijkheden om volop te kunnen genieten volkomen overboord gegooid.
Hij was het mikpunt geweest van alle hoon en spot en volslagen voor gek verklaard.
Hij was geïdentificeerd met het verfoeide, verachte Hebreeuwse slavenvolk.
Dat was de prijs die Mozes betaald had. En terwijl Israël nog steeds in slavernij was, zat hij bij de schapen. Zouden zijn vroegere vrienden dan toch gelijk hebben gehad toen ze hem voor gek hadden verklaard?
Wat is daar niet van alles uitgestreden bij die kudde! Hoe zal Mozes zijn hersens gepijnigd hebben over een oplossing voor het probleem. Maar het werd steeds duidelijker: er was voor hem geen hoop meer, zijn leven was volkomen mislukt! Zal hij het niet uitgeschreeuwd hebben tegen de hemel: God, waarom, waarom, waarom...?
Zo zijn veertig jaren voorbijgegaan: veertig lange, lange jaren. En toen God uiteindelijk aan hem verscheen in de brandende braamstruik, bleek hij al lang afgerekend te hebben met elke mogelijkheid om ooit nog eens Israël te bevrijden.
Waarom deze teleurstelling?
Inderdaad zullen er weinig mensen geweest zijn, die een nog diepere teleurstelling hebben beleefd dan Mozes. Maar waarom was dit alles? Waartoe?
Het was omdat het werktuig klaargemaakt moest worden om het werk te kunnen doen!
Mozes had bij zijn eerste poging om Israël te bevrijden wel geloof in God...inderdaad!
Maar...hij had tevens, al was het onbewust, geloof in zichzelf! Hij had nog zelfvertrouwen, geloof in eigen kracht.
Israël zou niet worden verlost door Mozes plus God! God zou de eer niet delen met een mens, God alléén zou de Bron zijn van alle kracht. Mozes mocht het instrument zijn, maar ook niet meer.
Wat Mozes daarom nodig had, was verlost te worden van zichzelf, van zijn zelfvertrouwen. Na de zo buitengewone opleiding die hij in Egypte had gehad, moest nog een grote neerleiding volgen, om bruikbaar te worden voor God! Mozes had Israël uit de slavernij willen verlossen, maar hij was zich niet bewust dat hij zelf gebonden was aan zijn eigen 'ïk'. En om anderen te kunnen bevrijden, moet men zelf eerst vrij zijn!
In die lange jaren in Midian is dat zelfvertrouwen gaandeweg geslonken, wat duidelijk blijkt wanneer God hem bij de brandende braamstruik roept en hem naar Egypte wil zenden. Waar hij 40 jaar voordien zo gretig de kans had aangegrepen om iets te doen, is hij nu erg bevreesd en doet hij alles om er onderuit te komen. Tot vijf keer toe spreekt hij God tegen. Vier keer heeft hij een uitvlucht en de vijfde keer, als hij geen uitvlucht meer kan bedenken, zegt hij alleen: "Och Here, zend toch iemand anders!"
Mozes' zelfvertrouwen was duidelijk weg. Toch was hij nog niet waar hij wezen moest, want met dat zelfvertrouwen was hij tegelijk ook zijn Godsvertrouwen kwijt.
Op veertigjarige leeftijd had hij zich sterk gevoeld en alles aangedurfd, ook zonder dat God hem zond. Maar nu, op tachtigjarige leeftijd, durft hij niet meer, zelfs niet als God hem wel zendt en belooft met hem te zullen zijn!
Vergaat het ons ook niet dikwijls zo? Als we jong en sterk en gezond zijn en geld hebben, is ons geloof in God wel groot. Maar als we zwak zijn of ziek of platzak, dan is het net of het zoveel moeilijker is om te vertrouwen!
Gods kracht in zijn zwakheid.
Met Mozes was het dan zo dat hij eerst beheerst was geweest door zijn eigen kracht, veertig jaar later daarentegen wordt hij beheerst door zijn eigen zwakheid. Van beide moet hij echter verlost worden. Want of we beheerst worden door eigen kracht of door eigen zwakheid, in beide gevallen worden we beheerst door onszelf, en niet door God.
In Mozes' leven vinden we drie periodes van veertig jaar. Tot zijn veertigste jaar was in opleiding aan het hof (Handelingen 7:23), daarna veertig jaar in Midian bij de schapen (Exodus 7:7) en ten slotte veertig jaar met Israël in de woestijn (Deuteronomium 34:7).
In verband hiermee heeft iemand deze opmerking gemaakt:
Hij had veertig jaar nodig om iets te worden.
Toen had hij veertig jaar nodig om niets te worden.
Daarna had hij veertig jaar nodig om te leren wat God kan doen met iemand die niets geworden is!
Wat er gebeuren kan als iemand bevrijd wordt van zichzelf, van eigen zwakheid zowel als van eigen kracht, dat wordt ons getoond in de laatste veertig jaar van Mozes' leven! De man, die zijn leven scheen te zullen eindigen als een volslagen mislukkeling is een der allergrootsten geworden! Laten we even enkele functies opnoemen die Mozes in de laatste periode van zijn leven bekleed heeft:
Gezant van God, bevrijder, aanvoerder, wetgever, rechter, prediker, profeet, voorbidder, leraar, schrijver, dichter, zanger, bouwmeester, foerageur.
Wat is God toch in staat om nog veel te maken uit een mislukt leven!
Voor verdere studie.
Ga in Exodus 3 en 4 na welke de vijf tegenwerpingen waren die Mozes maakte toen God hem zenden wilde. Welke maken wij?
Overdenk eens waar en wanneer Mozes de bovengenoemde functies bekleed heeft.
God gebruikt steeds zwakke instrumenten. Overdenk in dit verband de volgende teksten:
1 Corinthiërs 1:25-29; 2:3,4; 3:18; 4:10; 12:22.
2 Corinthiërs 1:8,9; 4:7; 10:3,4; 11:30; 12:5,10.
(Dit artikel is eerder verschenen in "Kracht van omhoog")
S.S. Wilson