Bijbelstudies
- Maar eerst de kaper uit de cockp...
- Bruggenhoofd
- Blijdschap kwijt
- Kijk met Kerstmis verder dan de ...
- Het leven van Abraham
- Het huis van God
- De Tabernakel - De gemeenschap m...
- Openbaringen uit de Openbaring...
- ADVENT
- REVOLTE - Een studie over 1 Samu...
- 10 Redenen waarom wij bidden...
- De tijdperken en gebeurtenissen ...
- Een koningin gezocht
- 10 Redenen waarom God mens werd...
- Een allernieuwst testament...
- De betekenis van kerstmis...
- Het Wonder Van Het Pinkstergebeu...
- Het Wonder Van Het Pinkstergebeu...
- Verkondigt alle landen
- Leven uit de rechtvaardigmaking...
- Leviticus
- Een vreemd antwoord
- Is dat nu een God van liefde...
- MATTHEUS
- JOHANNES 3:16
- De feesten des HEREN
- Goddelijke geheimen uit Galaten...
- De gouden keten
- Getuige worden van Zijn opstandi...
- Pasen - en dan
- Hij is het
- Consequenties van het grote kers...
- Flakkerende kaarsjes of een vlam...
- KERSTFEEST - maar nu eens een ke...
- Is het geen waanzin om te zingen...
- Kerstfeest: Oorlogfeest! (1968)...
- ADVENT - In het licht van het ni...
- Voor die engelen was het maar ge...
- ADVENT - En het geheim van een a...
- Opwekkingen in de bijbel Hizkia...
- Ezra - opwekkingen in de bijbel...
- Hemelvaart - Het machtige feest ...
- Pinksteren en de gemeenschap van...
- Pinksteren en de gemeenschap van...
- Redding of Roeping
- Hemelvaart - De grootste der chr...
- Hemelvaart - Christus leeft in m...
- Hemelvaart - Een mens op Gods Tr...
- Hemelvaart - De verheerlijkte He...
- De Beker
- De Tabernakel
- De toekomst begint vandaag!...
- Judas en ik...
- Mozes, een teleurgesteld man...
- Kerstfeest en onze frustraties!...
- Het geloof van Herodes!...
Bijbelstudie: Pasen - en dan
Een eenzijdig evangelie?
Is een halve waarheid niet erger, veel erger dikwijls, dan een hele leugen?
Broeders, die het evangelie verkondigt, sta deze vraag toe: Mogen we de ene helft van een Bijbelse waarheid brengen en de andere helft weglaten? We doelen met deze vraag op het volgende. Talloze malen hebben we het evangelie horen verkondigen naar aanleiding van Exodus 12, de verlossing door het bloed van het Lam. Keer op keer hebben we horen verkondigen dat wij veilig zijn wanneer wij 'het bloed aan de deurposten hebben'. Telkens weer opnieuw hebben we horen herhalen: ... waneer Ik het bloed zie, dan ga Ik u voorbij. Steeds werd er de nadruk op gelegd dat wij kunnen worden gered en dat wij het eeuwige leven kunnen ontvangen op grond van het bloed van Christus. Machtig heerlijke waarheid.
Maar we kunnen ons niet herinneren in al die jaren, in de evangelieverkondiging, ook maar één enkele keer te hebben gehoord: ... want ieder, die iets gezuurds eet, van de eerste tot de zevende dag, zo iemand zal uit Israël worden uitgeroeid. En toch staat dit laatste evenzeer in Exodus 12 als het eerste.
Zuurdeeg is een vorm van gisting, bederf, en wordt in de Bijbel vaker gebruikt als een beeld van de zonde. Gezuurd brood eten is een zich voeden met de zonde, een wandelen naar het vlees!
Exodus 12 toont ons op schitterende wijze de weg ten leven voor hen die schuilen achter het bloed en dit hoofdstuk toont ons de weg ten dode voor hen die niet willen schuilen achter het bloed. Maar dit hoofdstuk waarschuwt ons ook tegen de weg ten dode, zelfs voor hen die menen veilig te zijn achter het bloed, maar toch wandelen naar het vlees.
We hebben dikwijls gehoord dat onbekeerden ervoor werden gewaarschuwd dat zij door de doodsengel zouden worden getroffen wanneer zij niet schuilden achter het bloed. Zelden of nooit hebben we gehoord dat bekeerde mensen ervoor werden gewaarschuwd dat ook zij door de dood konden worden getroffen, geestelijk en in de tweede plaats ook lichamelijk, ondanks hun schuilen achter het bloed! En toch staat het in het Nieuwe Testament héél duidelijk:
Romeinen 8:12,13 Derhalve, broeders ... indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; ...
Openbaring 3:2 Wees wakker en versterk het overige, dat dreigde te sterven, ...
Het is niet de bedoeling hier in discussie te treden over de veelomstreden vraag van 'de afval der heiligen'. We willen er alleen maar op wijzen dat Gods Woord er de nadruk op legt dat een gelovige, geestelijk en zelfs lichamelijk, sterven kan tengevolge van een leven naar het vlees, dus door het 'eten van gezuurd brood'.
En wat nu dat sterven ook precies inhoudt, sterven betekent doodgaan! En dit doodgaan van een gelovige, zoals hier bedoeld, is iets dat zeer vérstrekkende consequenties heeft en ons met ontzetting moet vervullen!
Onze vraag is daarom: Is dát een vol evangelie wanneer we de ene kant van de waarheid nemen en die dik onderstrepen, maar de andere kant rustig laten liggen?!?
We willen op dit onderwerp wat verder ingaan.
Pasen - en dan ...?
Het vertrek van Israël uit Egypte in de paasnacht was een gebeuren waaraan de herinnering door alle eeuwen heen bewaard moest blijven.
Exodus 12:14 En deze dag zal u een gedenkdag zijn, ... in uw geslachten zult gij hem als een altoosdurende inzetting vieren.
En in één adem gaat de Heer door:
Exodus 12:15 Zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten; ...
Is het niet bijzonder opmerkelijk dat in deze kritieke tijd, tijdens dit ontzaglijke gebeuren, als de Egyptenaren razend kunnen worden van woede en smart, dat God dán, op zo'n moment, gaat spreken over hoe men zijn brood moet bakken!?! De Heer zou dit zeker niet hebben gedaan als er niet een zeer belangrijke, geestelijke bedoeling achter school! Het is trouwens helemaal opvallend hoe in dit hoofdstuk een grote plaats wordt ingeruimd voor het onderwerp: eten! Denk aan het eten van het paaslam! Maar niet alleen is het opmerkelijk dat er zo'n nadruk wordt gelegd op eten, maar tevens dat er tot twee maal toe de doodstraf wordt opgelegd aan hen die in die tijd gezuurd brood eten!
Exodus 12:15 én 19 ... ieder die iets gezuurds eet, van de eerste tot de zevende dag, zo iemand zal uit Israël worden uitgeroeid.
We kunnen zien dat Israël niet beveiligd werd door het eten van het lam en evenmin door het eten van de ongezuurde broden, maar alléén door het bloed. Dat is de ene en een heerlijke kant van de waarheid. Dit doet echter niets af van het feit dat iemand die beveiligd was geweest tegen het oordeel door het bloed van het lam, toch nog naderhand de dood kon vinden en wel door het eten van gezuurd brood! Hoe onnoemelijk tragisch: in die vreselijke nacht van het oordeel gered en dan even later, in plaats van op te trekken naar het land vloeiende van melk en honing, dood achter te blijven in de woestijn!
En maken we dit in de tegenwoordige tijd ook niet tot in den treure mee? Mensen die een begin maken, schuilen achter het bloed van het Lam, ja, zelfs de indruk wekken zeer enthousiaste pelgrims te zullen worden, maar die dan na kortere of langere tijd omkomen 'in de woestijn'.
Wat was de oorzaak?
Hun was verteld van het bloed van het Lam, het was hun ingehamerd dat zij schuilen moesten achter dat bloed, het was hun gezegd - en terecht - dat zij verzekerd konden zijn van het eeuwige leven, maar tot hun was minder gesproken over Christus als Heer en zij waren ook lang niet in dezelfde mate gewaarschuwd tegen het eten van gezuurd brood!
Paulus waarschuwde zijn bekeerlingen in dit opzicht wel!
1 Corinthiërs 5:6-8 Weet gij niet, dat een weinig zuurdeeg het gehele deeg zuur maakt? Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd! Want ook ons paaslam is geslacht: Christus. Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.
Blijkbaar waren er dus toen ook al mensen die het feest van de verlossing vierden. Mensen die jubelden om het heil in Christus en toch dat feest vierden met oud zuurdeeg, dat wil zeggen dat men wél de vergeving van zonden aanvaardde, maar nooit werkelijk radicaal met die zonden brak!
Pasen en ongezuurde broden
Laten we even in Exodus 12 en 13 de teksten bekijken die spreken over het ongezuurde brood.
Exodus 12:15 Zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten; dadelijk op de eerste dag zult gij het zuurdeeg uit uw huizen verwijderen, ...
Is dat niet veelzeggend? Dadelijk op de eerste dag! Zo dikwijls wordt in de evangelieverkondiging alle nadruk gelegd op het gered zijn, op zekerheid van het geloof, op blijdschap van het geloof, zozeer zelfs dat de jongbekeerden dáár hun hele aandacht aan wijden en zij er niet toe worden gebracht 'het zuurdeeg uit hun huizen te verwijderen'.
En zoals bij alles is ook hier een goed begin van het alleruiterste belang! Wanneer direct bij de bekering sterk de nadruk gelegd wordt op de noodzaak van een absoluut breken met alle ongerechtigheid, een wegdoen van alle zonden uit het leven, dan zal men in dit opzicht veel eerder tot een radicale houding komen. Wanneer wij daarentegen eerst alle nadruk leggen op zekerheid, vrede, blijdschap en pas later op de noodzaak van heiliging, dan is de jongbekeerde in de meeste gevallen al te ver ingeburgerd in een halfslachtig christenleven om nog tot een radicale stap te komen.
Ingeënt met een milde vorm van christendom en daardoor immuun geworden voor het echte!
De heiliging wordt maar al te dikwijls gezien als een bijproduct van het geestelijk leven. Misschien wel een belangrijk of zelfs wel een allerbelangrijkst bijproduct, maar dan toch een bijproduct en niet het wezen van het heil zelf.
Maar God koppelt het Feest der ongezuurde broden onmiddellijk aan het paasfeest, er ligt niet één dag tussen! Vergelijk Exodus 12:6 met Exodus 12:18.
Is het niet diep- en dieptragisch dat we voor gelovige mensen heiligingssamenkomsten en heiligingsconferenties moeten houden, alleen maar omdat zij deze boodschap niet dadelijk bij de bekering hebben meegekregen? En natuurlijk zijn er vele mensen die de boodschap van de redding wél, maar die van de heiliging niet graag willen horen. Men wil immers graag gered worden om de hel te ontlopen, maar men heeft veel minder interesse om nu al het leven van de hemel te kennen. Daarom is Pasen, het feest van de verlossing, populair, maar het feest der ongezuurde broden, het feest van de levensheiliging veel minder. Iedereen weet in welke tijd van het jaar Pasen valt. Maar als je tien christenen van het doorsnee gehalte zou vragen: In welke tijd van het jaar valt het feest van de ongezuurde broden? Hoeveel van de tien zouden het weten? Is het ook niet opmerkelijk dat we altijd spreken van tweede paasdag en nooit van de 'eerste dag van de ongezuurde broden'? Maar nogmaals: God koppelt het feest van de ongezuurde broden onmiddellijk aan het paasfeest. En zo maakt God ook geen scheiding tussen verlossing en heiliging. De verlossing is 'alleen maar' de eerste stap op de weg der heiliging. Deze twee vormen een organisch geheel, zoals lichaam en ziel.
De één zal sneller vorderingen maken op de weg van de heiligmaking dan de ander. Maar waar er geen heiligmaking is, daar heeft ook geen verlossing plaatsgevonden!
Hebreeën 12:14 ... de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien.
Van het gezuurde worden er drie dingen nadrukkelijk gezegd:
- ... ieder, die iets gezuurds eet, van de eerste tot de zevende dag, zo iemand zal uit Israël worden uitgeroeid. Exodus 12:15.
- Zeven dagen zal er geen zuurdeeg in uw huizen gevonden worden ...Exodus 12:19.
- ... er mag zelfs niets gezuurds bij u gezien worden, ja, in uw gehele gebied mag er geen zuurdeeg worden gezien. Exodus 13:7.
Misschien voeden we ons niet meer met bijvoorbeeld vuile lectuur, maar wordt deze nog wel in onze boekenkast gevonden of bij ons gezien!
Het feest der ongezuurde broden duurde zeven dagen: een volkomen periode. Deze volkomen periode is symbolisch voor ons hele leven. Zeven dagen ongezuurde broden eten is Nieuwtestamentisch overgezet: ons hele leven voeden met het reine. Opgemerkt zij dat er hier van twee dingen sprake is:
- Niet eten wat gezuurd is!
- Wel eten wat niet gezuurd is!
Daar kan een groot verschil tussen bestaan. Er zijn mensen die serieus proberen om het kwade in hun leven te vermijden, maar die zich niet voeden met het goede! Ons geestelijk leven staat en valt met onze geestelijke voeding. Daarom is persoonlijke Bijbelstudie van zo heel groot belang.
Psalm 1:1 - Niet eten wat gezuurd is!
Psalm 1:2 - Wel eten wat niet gezuurd is!
Mogen we er ten slotte nog even op wijzen dat er gesproken wordt van:
Het feest der ongezuurde broden! Het was geen kwestie van rouw, zelfs niet van vasten, maar inderdaad van een feest!
Een gezegend paasfeest toegewenst en een gezegend feest der ongezuurde broden!
Sidney S. Wilson
« vorige bijbelstudie — volgende bijbelstudie »